Målgruppe: Faglærte og ufaglærte bygningsarbejdere, der har eller søger beskæftigelse inden for jområdet - og som gerne har indsigt i bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Beskrivelse:
Ud fra viden om gældende love og bekendtgørelser kan deltageren:
Indplacere fraktionen i det gældende afgiftssystem.
Vælge den optimale behandlingsform for fraktionen ud fra kendskab til de mulige behandlingsformer og under hensynet til økonomi, miljø og kvaliteten af slutproduktet
Tage højde for fraktionsspecifikke arbejdsmiljøproblemer.
Afgrænse fraktionen ud fra oprindelse og kemisk sammensætning.
Anvende AB18 i forbindelse med sikkerhedsstillelse, tidsfrister, aflevering, mangler, ansvar og tvister ved bygge- og anlægsarbejder.
Uddannelsen gennemføres for en af følgende fraktioner:
_____ Organisk affald.
_____ Plast.
_____ Glas.
_____ Papir.
_____ Beton og tegl.
Målgruppe: Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser. Det anbefales, at deltageren har gennemført "Arbejdsmiljø 1 i faglærte og ufaglærte job" eller har tilsvarende kvalifikationer.
Beskrivelse:
Deltageren kan medvirke til at fremme konkrete arbejdsmiljøforhold med brug af udvalgte arbejdsmiljøværktøjer (fx materiale fra Branchearbejdsmiljørådene) inden for eget jobområde.
Deltageren kan bidrage til at synliggøre og forebygge arbejdsmiljøproblemer på arbejdspladsen på baggrund af viden om arbejdsmiljøproblemers typiske årsager og løsningsmuligheder, fx forhold eller ændringer i arbejdspladsens indretning, udstyr og hjælpemidler og organisering af arbejdet.
Deltageren kan medvirke til at fremme arbejdsmiljøet inden for eget jobområde på baggrund af viden om egen og andres rolle/ansvar i virksomhedens arbejdsmiljøarbejde.
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen henvender sig til faglærte og ufaglærte bygningsarbejdere der har eller søger beskæftigelse inden for bygge- og anlægsbranchen.
Beskrivelse:
Deltagerne kan i det daglige arbejde på byggepladser:
Medvirke til at forbedre kommunikationen og samarbejdet med andre faggrupper ud fra viden om byggeprocessen samt egne og andres arbejdsfunktioner.
Bidrage til at løse konflikter og motivere kolleger ud fra viden om de problemstillinger, der forekommer mellem forskellige faggrupper på byggepladsen.
Anvende hensigtsmæssige kommunikations- og samarbejdsmetoder i arbejdet med kvalitets- og produktivitetsforøgelse i byggeprocessen.