Topbanner_alle_2800x4002_(1)_(2)

Hvad er løbende forbedringer, og hvorfor er de vigtige?

Løbende forbedringer er en stærk kraft, der arbejder bag kulisserne hos mange af verdens mest succesrige virksomheder. Hver dag fremmer det udvikling og innovation. Systematisk at arbejde med løbende forbedringer er afgørende for langsigtet forretningssucces. Det er bedre at udvikle og indføre bittesmå forbedringer hver dag, end at vente på den store åbenbaring, der ofte kun opstår ved et lykketræf.
små_skridt

Løbende forbedringer

Som betegnelsen antyder, er løbende forbedringer en kontinuerlig indsats for at forbedre produkter, processer eller tjenester ved at reducere spild, øge kvaliteten eller forbedre sikkerheden. Denne kontinuerlige indsats skaber en konkurrencefordel for virksomheder, der formår at arbejde med løbende forbedringer som en del af det daglige arbejde. Men som med mange ting i livet er konsistens ikke let at opnå. At indføre løbende forbedringer er for mange virksomheder også at ændre vaner for ledere og medarbejdere.

Løbende forbedringer hedder på engelsk Continuous Improvement og forkortes ofte CI.

Mange medarbejdere og ledere ruller instinktivt med øjnene, når de hører om løbende forbedringer, fordi de har negative erfaringer fra tidligere. Mange gange føler medarbejdere og ledere sig brændt af et CI-program, som blev påtvunget dem og kun resulterede i en masse travlhed med fokus på at rydde op i deres område eller tape whiteboards op.

Når ledere har et mål, de skal nå, er det sidste de ønsker, at andre påtvinger dem et værktøj eller en metode, de oplever, de ikke har brug for. Så vil den eneste oplevede effekt være, at de og deres medarbejdere distraheres i at nå deres mål. Derfor er det afgørende, når du lærer om og overvejer at indføre løbende forbedringer i din organisation, at du er klar over, hvad dets egentlige formål er ... at forbedre forretningsresultaterne.

Derudover er løbende forbedringer ikke et "program"! Hvis vi introducerer CI som et program, skaber vi straks en forventning om, at det har en start- og slutdato. Dette er i direkte modstrid med den kulturelle forandring, som vi forsøger at drive ... at gøre forbedringer til vores måde at drive forretning på. CI bør aldrig stoppe.

To former for forbedringer

to_former_for_forbedringer
Generelt kommer forbedringer i en af to former:

Inkrementel: Opstår langsomt, gradvis voksende, over tid. De små skridt i den rigtige retning.
Radikal: Opstår på én gang, stor omvæltning, at opfinde eller at gøre noget helt nyt og anderledes.
 
Mens pludselige gennembrud vil forekomme, er sandheden, at CI normalt sker trinvist over en længere periode. Forandring er ikke let. Uanset om dine nuværende processer er gode eller dårlige, effektive eller ineffektive, er de dybtliggende vaner for din organisation. Måden hvorpå I arbejder, og de resultater dette medfører, er en del af jeres kultur. At tale åbent om dette på forhånd giver organisationen mulighed for at genkende og belønne den rigtige adfærd og skaber grundlaget for ægte kulturel forandring.

Formålet er ikke at lave noget om, men at lave noget bedre.

Brændstof på forbedringsmotoren

Du kan ikke tale om løbende forbedringer uden at tale om strategi. Uden en ordentlig forventningsafstemning i lederteamet og accept fra organisationen vil en ægte forpligtelse til denne proces i bedste fald være vanskelig. Det er derfor, at fokus på forretningsresultaterne gennem effektiv strategitilpasning er så kritisk.

Hvis løbende forbedringer introduceres som en masse værktøjer kaldet Lean, Six Sigma, DMAIC eller andet, vil ledere ikke forstå konteksten eller kunne se, hvordan det kan gavne dem og deres teams. Hvis du imidlertid starter samtalen omkring deres mål og beskriver, hvordan CI som metode kan hjælpe dem med at nå deres mål, vil adoptionen være meget lettere og meget mere bæredygtig.

Husk, at vi instinktivt ønsker at vide "Hvad er der i det for mig?", så sørg for at gøre det spørgsmål nemt at besvare. Dette spørgsmål skal kunne besvares i et klart sprog hele vejen ned gennem rækkerne.
 

Vil du vide mere om løbende forbedringer

Hos Learnmark Efteruddannelse hjælper vi hver dag virksomheder i deres arbejde med løbende forbedringer. Vi har en tilgang til dette arbejde, der involverer såvel ledere som medarbejdere, og vi arbejder videre med de ting, I allerede gør. Det handler for os ikke om at lave noget om, men at hjælpe jer med at forbedre det eksisterende.
Er du blevet nysgerrig på mere, så er du meget velkommen til at kontakte konsulenterne på Learnmark Efteruddannelse for en uformel samtale. Vi er klar til at hjælpe dig og din virksomhed.
 
Har du ikke taget Lean-kørekortet, er det et godt værktøj, når du vil lave løbende forbedringer.

>> Se, hvornår næste kursus i Lean-kørekort afvikles