Målgruppe: Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser.
Beskrivelse:
Deltageren kan medvirke til udvikling af et sikkert og sundt fysisk og psykisk arbejdsmiljø inden for eget jobområde på baggrund af viden om risikofaktorer.
Deltageren kan bidrage med forslag til at fremme et godt arbejdsmiljø fx i forbindelse med APV, årlig arbejdsmiljødrøftelse, arbejdsmiljørundering mv.
Deltageren kan indhente og anvende informationer, fx interne politikker og retningslinjer på arbejdspladsen, relevant lovgivning, vejledninger og materiale fra fx Arbejdstilsynet og Branchefællesskaber for arbejdsmiljø (BFA).
Målgruppe: Uddannelsen henvender sig til personer med dansk som andetsprog, som arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser.
Beskrivelse:
Deltagerne har et elementært kendskab til relevant specifikt fagsprog og kan anvende det til at forstå og kommunikere mundtligt om fagområdets centrale begreber, fx materialer, maskiner, udstyr og arbejdsprocesser.
Deltagerne har et elementært kendskab til alment fagsprog og kan anvende det til at forstå og kommunikere mundtligt om almene processer, handlinger, tilstande og egenskaber inden for fagområdet. Heri indgår anvendelse af relevante begreber inden for regning, matematik og forskellige afbildningsformer.
Deltagerne har et elementært kendskab til det danske sprogs grammatik og kan i nogen grad gøre brug heraf i den faglige og almene kommunikation.
Deltagerne kan på et elementært niveau kommunikere på dansk om planlægning og udførelse af arbejdsprocesser, og de kan søge og formidle relevante informationer, blandt andet ved hjælp af IT.
Deltagerne kan på et elementært niveau anvende deres flerkulturelle kompetencer til at orientere sig i forhold til det danske arbejdsmarked og branchens arbejdspladskultur.
Deltagerne har et elementært kendskab til det danske arbejdsmarked og uddannelsessystem og kan orientere sig i forhold til jobmuligheder og eventuel yderligere uddannelse.
Uddannelsen er for personer, der har dansksproglige forudsætninger svarende til minimum en bestået "Prøve i Dansk 1", jf. danskuddannelse efter Lov om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl. På basisniveauet er deltagernes generelle ordforråd begrænset, og deres mundtlige og skriftlige kommunikation er præget af en lav grad af kompleksitet og korrekthed i dagligdags kommunikationssituationer.
De sproglige færdigheder, der lægges vægt på i denne arbejdsmarkedsuddannelse, er primært at lytte, tale og læse, mens de skriftlige færdigheder vægtes i mindre grad.
Målgruppe: Uddannelsen henvender sig til personer med dansk som andetsprog, som har eller søger arbejde inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser.
Beskrivelse:
Deltagerne kan på et introducerende, eventuelt grundlæggende niveau anvende branchens/job-områdets almindeligt benyttede arbejdsmetoder og - teknikker, materialer, værktøjer, maskiner og udstyr.
Deltagerne opnår indsigt i og eventuelt erfaring med forskellige typer arbejdspladser, arbejdsorganisering, planlægningsmetoder og arbejdspladskultur, og styrkes dermed i at begå sig på en arbejdsplads i dagligdagen.
Deltagerne kan udføre relevante arbejdsfunktioner under hensyn til de arbejdsmiljø- og sikkerhedsmæssige krav, der er gældende for branchen/ jobområdet.
Deltagerne styrkes i at kunne begå sig på arbejdsmarkedet gennem et øget kendskab til den valgte branches historiske udvikling samt til branchens beskæftigelses- og uddannelsesmuligheder lokalt og generelt. Deltagerne har et elementært kendskab til særlige kendetegn ved det danske arbejdsmarked f.eks. den teknologiske udvikling, udvikling i kvalifikationskrav, faglig organisering, regler for løn og ansættelse, overenskomstsystemet samt relevante organisationer og myndigheder, som relaterer sig til arbejdsmarkedet/branchen.
Deltagerne kan på baggrund af deres styrkede indsigt i branchens fagområder, jobfunktioner og udviklingen i kvalifikationskrav tage stilling til egne job og videreuddannelsesmuligheder inden for branchen.
Deltagerne kan på et elementært niveau anvende deres flerkulturelle kompetencer til at orientere sig i forhold til arbejdspladskulturen inden for branchen, f.eks. eksplicitte og uskrevne regler på en arbejdsplads. Deltagerne kan forholde sig til egne/andres eventuelle kulturelle og holdningsmæssige barrierer og handle i forhold hertil.
Varigheden er maksimalt 40 dage. Det er muligt at afkorte varigheden af uddannelsen, hvis deltagerne kan nå målet på kortere tid.
Målgruppe: Kurset henvender sig primært til medarbejdere uden brancheerfaring.
Beskrivelse:
På baggrund af introduktion, og grundlæggende kendskab, til danske arbejdsmarkedsforhold får deltagerne:
Grundlæggende kendskab til arbejdsfordeling, roller og ansvar i bygge og anlægsbranchen.
Introduktion til brancheområdet - Kabel og ledningsarbejde.
Viden om brug af almindeligt forekommende værktøjer og tekniske hjælpemidler i arbejdet med etablering af ledningsanlæg i jord.
Viden til at vælge og anvende korrekt og egnet værktøj til udvalgte arbejdsprocesser.
Viden om regler for sortering og genanvendelse af materialer og restprodukter i forbindelse med arbejdet med etablering af ledningsanlæg i jord., herunder grundprincipperne i cirkulær økonomi og bæredygtig adfærd inden for området.
Elementær viden om regler for arbejdets udførelse under hensyntagen til dit eget og andres arbejdsmiljø og på baggrund af viden om ergonomi.
Deltagerne kan desuden:
Medvirke til at udføre simple arbejdsfunktioner i forbindelse med etablering af ledningsanlæg i jord, herunder reetablering i befæstede og ubefæstede arealer.
Målgruppe: Alle medarbejdere, som arbejder ved drifts-, vedligeholds- og anlægsarbejder samt ombygninger af vejanlæg på statsvejnettet hos entreprenører og ledningsejere, og som skal udføre afmærkning af vejarbejder, skal være i besiddelse af enten uddannelsesbevis "Vejen som arbejdsplads" - Certifikat (AMU) eller Vejen Som Arbejdsplads Trin I eller II (Vej-EU).
Beskrivelse:
Deltagerne har kendskab til:
Love og bekendtgørelser, herunder:
Færdselsloven
Arbejdsmiljøloven
Bekendtgørelse for afmærkning af vejarbejder
Bekendtgørelse for vejafmærkning
Bekendtgørelse for anvendelse af vejafmærkning
De grundlæggende regler og vejledninger for afmærkning af vejarbejder, herunder:
Kant- og baggrundsafmærkning
Relevante færdselstavler
Prioritering og signalregulering
Afmærkningsvogne
Principper, regler og vejledninger for opstilling og nedtagning af afmærkning, herunder:
Rækkefølge for opstilling og nedtagning
Opbygning af tavlestandere
Placering af tavlestandere i tværprofilet
Brug af arbejdskøretøjer
Arbejdsmiljø ved vejarbejder, herunder:
Sikker adfærd på vejen
Beskyttelsesniveauernes indhold og anvendelsesmuligheder
Identificering af påkørselsfare og faktorer der har betydning for denne
Valg af tilstrækkelige foranstaltninger til at imødegå faren for påkørsel
Deltageren kan:
Læse og forstå en afmærkningsplan
Planlægge afmærkning ved vejarbejder af mindre omfang
Deltage i planlægningen af arbejdsmiljøet ift. faren for påkørsel ved vejarbejder
Udføre afmærkning der overholder lovbestemte krav samt øvrige vejledninger, herunder:
# Opstille og nedtage afmærkning på en sikker måde for både vejarbejdere og trafikanter
# Placere færdselstavler og øvrig afmærkning, så de overholder lovbestemte krav
Kontrollere at et vejarbejde kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt ift. faren for påkørsel samt være medvirkende til at eliminere eventuelle ulykkesfaktorer