Målgruppe: Ufaglærte og faglærte der er beskæftiget, eller ønsker beskæftigelse, indenfor lager og terminal, og som har brug for en grundlæggende proces- og optimeringsforståelse indenfor lager. Det anbefales desuden at deltageren har grundlæggende kendskab til lagerprocesser svarende til 46894 ¿ Lagerstyring (manuel) eller tilsvarende.
Beskrivelse:
Efter gennemført uddannelse har deltagerne opnået grundlæggende procesforståelse på lagerområdet, og har tilegnet sig kompetencer til at forstå, tegne og forbedre processer. Herudover har deltagerne fået et indblik i lagerprocessernes løbende udvikling, og en viden om deres egen rolle i forbedrings- og forandringsprocessen.
Efter gennemført uddannelse har deltagerne grundlæggende viden om:
- lagerprocessens placering i værdikæden
- forskellige lager typer
- lagerprocesser og de vigtigste begreber
- udvikling i processerne på lagerområdet de kommende 5 år
- deres egen rolle i lagerprocessen
- proces forståelse herunder kunde- og leverandør forhold
- SOP (Standard Operating Procedures)
- hvordan man forbedrer processer
Efter gennemført uddannelse kan deltagerne på grundlæggende niveau:
- Indgå i en dialog om lagerprocesser og deres udvikling
- Forstå vigtigheden af samspillet mellem del processer
- Tegne en proces
- Komme med inputs til hvordan processer kan forbedres
- Indgå i en dialog om hvordan man skaber en konkurrencedygtig proces
- Deltage i ajourføring af SOP’ere (Standard Operating Procedures)
Målgruppe: Kurset er udviklet til ikke faglærte og faglærte, som har brug for afklaring af, hvad de mest anvendte Lean begreber dækker over, og hvilken værdi Lean kan bidrage med i produktionen.
Beskrivelse:
Efter kurset har deltageren fået en introduktion til:
Lean-tankegang og de grundtanker lean bygger på, som bl.a. handler om at skabe mere værdi for færre ressourcer i produktionsmæssige sammenhænge.
Medarbejderrollen i lean.
Forretningsmodel når der arbejdes med lean.
Grundprincipperne i lean.
Efter kurset har deltageren grundlæggende viden om:
Hvordan en lean-virksomhed fungerer.
Trin i introduktion af lean i arbejdstilrettelæggelsen: Fra lean-projekt til lean-værktøj og leankultur.
Efter kurset kan deltageren bidrage til introduktion af lean i produktionen.
Målgruppe: Kurset retter sig mod faglærte og ufaglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der skal i gang med at omstille en given proces, produkt eller service til at være mere bæredygtig.
Beskrivelse:
Deltageren kan på baggrund af kendskab til begrebet ”bæredygtighed” i forbindelse med f.eks. miljøkrav, mærkningsordninger og/eller certificeringer, aktivt komme med forslag til og vurdere bæredygtighed i egen praksis og jobfunktion.
Deltageren kan i samarbejde med andre medvirke til at omstille en proces, et produkt eller en service i virksomheden med henblik på udvikling af virksomhedens bæredygtighedsmål og indsatsområder.
Målgruppe: Uddannelsesmålet retter sig mod AMU-målgruppen. Dvs. personer med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveauet.
Beskrivelse: Deltageren kan anvende værktøjer og metoder, der fremmer forandringsprocesser i relation til egen jobvaretagelse i faglærte og ufaglærte job. Deltageren kan forstå egen rolle i en forandringsproces og kan tage aktivt del i ændring af organisering og strukturering af arbejdsgange, problembehandlingsprocesser og andre dynamiske processer relevant for deltagerens jobfunktion.
Målgruppe: Kurset er udviklet til ikke faglærte og faglærte, som arbejder i virksomheder, der anvender teams.
Beskrivelse:
Efter gennemført kursus har deltageren:
Viden om, hvilke forhold der får teamet til at fungere optimalt.
Redskaber til at forbedre samarbejdet gennem teambuilding og til at udvikle teamet i fællesskab, fx samarbejdsøvelser, rolleprofiler, organisering i teamet, feedback og kommunikation samt opstilling af mål for teamet.
Efter gennemført kursus kan deltageren:
Medvirke til at forbedre det interne samarbejde i teams.
Medvirke til at samarbejdet sigter i mod teamets mål og resultater.