Medarbejdere fra Rema1000 bruger det, de har lært på deres kursus
I foråret 2021 underviste jeg i vores forløb ”Trivsel på arbejdspladsen”. På holdet var der 5 kursister med fra Rema1000. Her nogle måneder senere, er jeg ved at planlægge næste forløb, og jeg kontaktede derfor de tidligere kursister for at høre, om de ville fortælle om det, de kunne bruge i deres arbejde fra forløbet.
Alle 5 kursister sagde ja tak til at mødes med mig, og det er jeg SÅ glad for. Den ene har natarbejde, men han valgte alligevel at komme til et møde kl. 13.00 om eftermiddagen.
De tidligere kursister kunne huske noget forskelligt, men fælles for dem alle var, at de så direkte kunne arbejde med forskellighed i praksis.
Personprofilanalyse
Ved forløbets start fik deltagerne lavet en personprofilanalyse, som vi i forløbet kunne bruge som dialogværktøj, når vi skulle tale om adfærdstræk.
Det blev tydeligt, hvordan de forskellige kursister reagerede forskelligt på stress, forandringer og kommunikationen omkring trivsel.
Det blev tydeligt, hvordan de forskellige kursister reagerede forskelligt på stress, forandringer og kommunikationen omkring trivsel.
Opmærksomme på forskellighed
Det første, der blev sagt, da jeg spurgte, hvad de særligt kunne huske fra kurset, var, at vi reagerer forskelligt, og at vi derfor også er opmærksomme på noget forskelligt og på forskellige tegn hos vores kollegaer. Altså er der ikke en simpel drejebog for stresshåndtering, som man kan følge, og som vil passe på alle - i hvert fald ikke hvis man skal lykkes med at få gode resultater på stress-reduktion.
Fokus på trivsel
Hele kursusforløbet er sammensat af 3 forskellige kurser, hvor der er fokus på forebyggelse af stress, forandringsprocesser og medansvar for trivsel. Alle mine 5 tidligere kursister tog dette medansvar med sig og gav udtryk for, at det betyder noget at være klædt på til at forebygge stress, og forstå hvorfor fx forandringer stresser nogle mere end andre.
Vores forskellighed i kommunikationen er også i spil i forhold til at reducere stress. Nogle har svært ved at sige nej, for andre er pyt ikke en mulighed, og for nogle kan det være svært at bede om hjælp.
Vores forskellighed i kommunikationen er også i spil i forhold til at reducere stress. Nogle har svært ved at sige nej, for andre er pyt ikke en mulighed, og for nogle kan det være svært at bede om hjælp.
Kan bruge det, de har lært
Jeg gik fra mit møde med de 5 mennesker med en glad fornemmelse. Jeg er ikke i tvivl om, at de vil være opmærksomme på trivsel, og de værktøjer, de har i rygsækken, som kan anvendes på deres arbejdsplads.
MERE INFO
Læs mere om kurset og tilmeld dig her: Trivselsforløb - stress