Målgruppe: Faglærte og ufaglærte bygningsarbejdere og sjakbajser, formænd og andre, som arbejder med byggeprocesser og planlægning og styring og samarbejde inden for bygge- og anlægsområdet.
Beskrivelse:
Deltagerne er bevidste om og kan bidrage til et tværfagligt samspil om byggeriets produktivitet og bæredygtighed, hvor byggelogistik og transport af materialer, materiel, jord og affald til, på og fra byggepladsen skaber merværdi og reducerer belastningen af miljøet.
I den forbindelse kan deltagerne:
bidrage til virksomhedens innovation og produktivitet og effektivitet v.hj.a. byggepladslogistik og IKT-teknologi
medvirke til proces og modtagekontrol med relevante skemaer
bidrage til ny miljø- og kvalitetskultur i byggeriet
tilskynde til, at alle involverede faggrupper på byggepladsen tager ejerskab til den samlede byggelogistik, så det bliver et fælles område
Målgruppe: Bygningshåndværkere, der har eller ønsker beskæftigelse inden for området.
Beskrivelse:
Deltagerne kan anvende principperne for bæredygtighed og cirkulær økonomi i byggeriet til at:
Udvælge materialer og byggeprocesser for mere energirigtigt og bæredygtigt byggeri.
Foretage en miljøvurdering i forhold til de anvendte materialer og byggeprocesser.
Målgruppe: Bygningshåndværkere, der har eller ønsker beskæftigelse inden for området.
Beskrivelse:
Deltagerne kan:
Forberede og deltage i møder vedr. planlægning af udførelse af bygge-og anlægsarbejde.
Planlægge og forberede byggeproduktionen ud fra tegnings- og beskrivelsesmateriale samt mål for projektet.
Tilrettelægge byggepladsens indretning, der tager hensyn til logistik og risici i alle byggeprocessens faser
Medvirke ved opstart af byggesagen og anvende APV til risikoafdækning af de valgte arbejdsmetoder.
Medvirke ved planlægning af bemanding, ressourcer, leverancer og optimering af logistikken med henblik på at undgå unødige omkostninger i form af ventetid, spild og brækage gennem anvendelse af principperne i det trimmede byggeri.
Anvende almindeligt kendte værktøjer til planlægning og styring, herunder også digitale værktøjer.
Medvirke ved udarbejdelse af uge-, periode og procesplaner samt forhindringslister.
Udføre opfølgning på tidsplaner ved anvendelse af PPU (procent-planlagt-udført).