Jobinstruktion

Jobinstruktion

Learnmark Efteruddannelse

Mentoruddannelse for erfarne medarbejdere

Kan du lide at lære fra dig? Og har du et ønske om at gøre en forskel for andre mennesker? Kan du lide at lære fra dig? Får du energi af at gøre en forskel for dine kolleger. Så kan mentoruddannelsen være noget for dig.

Uddannelsens indhold

Når du har gennemført Learnmark Efteruddannelses mentoruddannelse har du kompetencer til at hjælpe nyansatte ind i både job og arbejdsfællesskabet i din virksomhed.
På uddannelsen lærer du blandt andet 
  • om aktiv lytning, samarbejde, konflikthåndtering og positiv feedback
  • hvordan du bruger redskaberne aktivt i rollen som mentor
  • hvordan menneskers forskellige sociale og kulturelle baggrunde kan have indflydelse på arbejdsmiljøet
  • at vejlede nyansatte i forhold til kompetenceudvikling og efteruddannelse. 

Hvad er en mentor?

En mentor
  • er en erfaren medarbejder, der tilknyttes en ny og mindre erfaren kollega (mentee).
  • stiller sin viden og erfaring til rådighed for en mentee.
  • kan fungere som fx praktikvejleder, sidemandsoplærer eller lærlingekoordinator.

Hvem har glæde af en mentor?

Vi kan alle have glæde af en mentor, men disse medarbejdergrupper kan have særligt gavn af en mentor:
  • Nyansatte og praktikanter
  • Medarbejdere, som står over for karriereforandringer, arbejdsløshed eller pension
  • Medarbejdere, som har været gennem stressforløb
  • Medarbejdere, som har udtrykt et ønske om at styre deres egen udvikling